Werkplaats Jeroen de Vos

Invasive Trackers

Wie is Jeroen de Vos?

Jeroen Matthijs de Vos (MA) is internet- en marktonderzoeker gespecialiseerd in zowel online als offline onderzoek. Hij heeft een achtergrond in media studies & culturele antropologie en werkt op dit moment zowel binnen als buiten de muren van de Universiteit aan maatschappelijk gedreven projecten. Hij combineert online internetonderzoek met offline kwalitatieve interviews om zo maatschappelijke discussies in kaart te brengen.

Wat houdt deze werkplaats in?

De Vos heeft onderzocht of Nederlandse (Brabantse) gemeenten transparant zijn over de dataverwerking met gebruik van trackers op hun eigen website.

Waarom is deze werkplaats relevant voor de journalistiek?

“Ik denk dat journalisten niet ‘tech savvy’ genoeg zijn. De journalisten die ik heb gesproken over hoe ze aankijken tegen sociale mediaplatformen hadden hier weinig kennis over, viel mij op. De digitalisering van de samenleving maakt kennis over deze platformen juist essentieel. Ik vrees dat het een blinde vlek wordt. Journalisten zijn gewend de publieke  domein te zien als hun werkveld. Het zou goed zijn als we het internet en alles dat online gebeurt ook als onderdeel van dat publieke domein gaan beschouwen.”

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?

Voor dit onderzoek heeft De Vos trackers gebruikt om data te verzamelen en dit verwerkt in een visualisatie.

Resultaat

Het onderzoek leidde tot de volgende publicatie in De Volkskrant. Tevens schreef De Vos het essay Data Zoekt Journalist, gepubliceerd in het magazine Ontwerpen Aan De Journalistiek (pagina 10), te downloaden op deze pagina. De tutorial voor het onderzoek naar het gebruik van online trackers kun je hier downloaden.

 

Werkplaats

Stel, je wilt de beste journalistiek opleiding van Nederland zijn. Wat doe je dan?

Publicatie Ontwerpen aan de Journalistiek Design & Journalistiek