Project

Journalism by the Dashboard Light

Partners
SmartOcto
Cream on Chrome
VersPers
Brabants Dagblad
Onderzoekers
Jessy de Cooker
Danielle Arets
Jeroen van de Nieuwenhof
Hasib Shirbaz
IMAGE CREDITS: PhotoMIX Company

Het ‘data-denken’ is al tijden bezig aan een opmars. De introductie van Google Analytics in 2005, gevolgd door de lancering van allerlei andere analytics tools, heeft ervoor gezorgd dat data een steeds belangrijke rol speelt in de nieuwsproductie. Journalisten weten hoe vaak er op hun producties is geklikt, hoe lang hun producties zijn bekeken, en zelfs waar hun lezers vandaan komen en welke devices zij gebruiken. Sommige redacties hebben deze ontwikkeling omarmt. Zo meent hoofdredacteur van het Brabants Dagblad Lucas van Houtert dat de journalistiek dankzij al deze data beter op de behoeftes van het publiek kan inspelen. Andere journalisten zijn minder positief. Zij vrezen dat de focus op data tot clickbait en kwaliteitsvermindering leidt. In het project Journalism by the Dashboard Light onderzoekt het lectoraat deze tweespalt. Waar ligt de balans tussen het versterken van democratisch burgerschap en het vermaken van een zo breed mogelijk publiek?