Project

Journalism by the Dashboard Light

Partners
SmartOcto
Cream on Chrome
VersPers
Brabants Dagblad
Onderzoekers
Jessy de Cooker
Danielle Arets
Jeroen van de Nieuwenhof
Hasib Shirbaz
IMAGE CREDITS: PhotoMIX Company

Het ‘data-denken’ is al tijden bezig aan een opmars. De introductie van Google Analytics in 2005, gevolgd door de lancering van allerlei andere analytics tools, heeft ervoor gezorgd dat data een steeds belangrijke rol speelt in de nieuwsproductie. Journalisten weten hoe vaak er op hun producties is geklikt, hoe lang hun producties zijn bekeken, en zelfs waar hun lezers vandaan komen en welke devices zij gebruiken. Sommige redacties hebben deze ontwikkeling omarmt. Zo meent hoofdredacteur van het Brabants Dagblad Lucas van Houtert dat de journalistiek dankzij al deze data beter op de behoeftes van het publiek kan inspelen. Andere journalisten zijn minder positief. Zij vrezen dat de focus op data tot clickbait en kwaliteitsvermindering leidt. In het project Journalism by the Dashboard Light onderzoekt het lectoraat deze tweespalt. Waar ligt de balans tussen het versterken van democratisch burgerschap en het vermaken van een zo breed mogelijk publiek?

Meer weten over het project?

LEZERSDATA wat zijn dat? | FHJ KENNISCLIPS 💡👨‍🏫

Lezersdata zijn een begrip die je wel vaker gaat horen in het werkveld. Het wordt namelijk steeds belangrijker voor jou als journalist. In deze aflevering leggen we je uit wat het is en spreken we met Jessy de Cooker en Jeroen van de Nieuwenhof die als onderzoekers gespecialiseerd zijn op dit gebied.

De toekomst van de journalistiek 🔮 | FHJ Kennisclips 💡👨‍🏫

Dit is de tweede video van FHJ Kennisclips over lezersdata, wat je mag zien als de toekomst van de journalistiek. Want jij gaat er ook mee werken en heb er onbewust al mee maken. We spreken met Genaud Molin van de Limburger die daar online strateeg is én oud-student van de FHJ.