Werkplaats Maxime Benvenuto

Journalistiek designonderzoek

Wie is Pim Kokke?

Pim Kokke heeft een master Media Design en studeerde in 2019 af van de FHJ. Tijdens zijn afstudeerperiode aan de FHJ specialiseerde hij zich in Augmented Reality-gebruik in de journalistiek. Langzaam maar zeker wint AR-gebruik aan terrein, maar in de journalistiek wordt het nog maar heel minimaal toegepast en daar mag volgens Pim best verandering in komen. “Ik vind het interessant te onderzoeken hoe mensen met nieuwe technologie omgaan.”

Wat houdt de werkplaats in?

Voor deze werkplaats werd Pim gevraagd hoe het journalistieke landschap van AR eruitziet. Om deze vraag te beantwoorden vanuit een wetenschappelijk onderbouwd kader gebruikte hij Rogers’ innovatiemodel. Het wetenschappelijke model kan houvast bieden voor de journalist die AR wil toepassen in de journalistiek.

Waarom is deze kennis belangrijk voor de journalistiek?

Terwijl AR langzaam maar zeker aan een opmars bezig is, wordt de techniek nog weinig gebruikt in de journalistiek. Meer kennis bij journalisten over hoe je een nieuwe technologie in de journalistiek toepast en ook de interesse van het publiek wint draagt bij aan deze digitale innovatie. “Binnen de journalistiek staat AR nog echt in de beginfase. Maar door te kijken naar andere sectoren kan de journalistiek leren hoe AR een toegevoegde waarde kan zijn.”

Wat is het resultaat?

De onderzoeksresultaten zijn hier te lezen. In dit document beschrijft  Pim hoe innovatie in de maatschappij wordt geadopteerd en welke lessen de media daar uit kunnen trekken voor de implementatie van AR.

Werkplaats

Stel, je wilt de beste journalistiek opleiding van Nederland zijn. Wat doe je dan?

Publicatie Ontwerpen aan de Journalistiek Design & Journalistiek